4 pytania do Pawła Danielewskiego – TLM IT Sp. z o.o.

1. Czym zajmuje się Wasza firma? Co jest dla Was konwersją?

TLM IT Sp. z o.o. zajmuje się szkoleniami z zakresu budowy biznesu internetowego, optymalizacji, zwiększania skuteczności, wideo marketingiem oraz kampaniami internetowymi na zamówienie. Oprócz działalności szkoleniowej prowadzimy również dwa serwisy wspierające sprzedaż: platformę e-learningową www.Interkursy.pl oraz wielokrotny autoresponder do kampanii email marketingowych www.Benefiter.pl.

W realizacji mamy również trzeci projekt do automatyzacji marketingu www.GetClient.com, z którym planujemy wejść na rynki anglojęzyczne.

Konwersja w ogólnym tłumaczeniu to “zamiana danego stanu/liczby w inny stan”. Np. wyrażony w procentach stosunek liczby osób odwiedzających nasze strony, do grupy, która zapisuje się np. w biuletynie e-mailowym. W moim rozumieniu to przede wszystkim wskaźnik pokazujący skuteczność i efektywność naszych działań marketingowych.

W odniesieniu do strony lądowania, obecnie w wielu przypadkach jest to “być albo nie być” dla danej firmy na rynku.

Przykładowo porównując dwa przypadki mające ten sam budżet reklamowy:

  • w pierwszym pozyskamy 2% konwersji (czyli 2 na 100 klientów kupi nasz produkt bezpośrednio wchodząc na ofertę) kierując ruch na stronę firmy,
  • w drugim odwiedziny skierujemy na stronę lądowania mającą np. 50% zapisów, gdzie następnie z utworzonej bazy w ciągu roku uzyskamy 10% konwersję.

To stanowi już dużą różnicę! Oczywiście wyliczenia są dość ogólne i w każdej firmie będą przedstawiały się inaczej, natomiast obrazują to, jak możemy zwiększyć efektywność naszych działań niekoniecznie zwiększając budżet reklamowy.

2. W jakich kampaniach Wasza firma wykorzystuje landing page?

Landing page wykorzystujemy przy kampaniach email marketingowych. W szczególności gdy zachodzi potrzeba przeprowadzenia szybkich promocji i wyprzedaży produktu. Landing page bardzo dobrze sprawdza się jako element pozyskujący leady, z którymi możemy kontaktować się wielokrotnie w działaniach długofalowych. W przeciwieństwie do strony internetowej, którą w większości przypadków 90% Internautów opuszcza w pierwszej minucie przeglądania, landing page jest w stanie zamienić nawet do 70% takich odwiedzin w bazę emailową, do której możemy przesłać np. ofertę lub bezpłatne materiały.

3. Jakie efekty osiągają Wasze kampanie dzięki landing page?

Dzięki wykorzystaniu landing page łączna sprzedaż wygenerowana naszym klientom przekroczyła 4.5 mln zł w ciągu ostatnich 3 lat. Z ciekawych studiów przypadków mogę przytoczyć rekordową sprzedaż 730.000 zł brutto jednego z naszych klientów na rynku finansowym, który wykorzystał landing page w ramach tzw. “integration marketingu”. Również znacznie pomogły w kampaniach promocyjnych wydarzeń T.Harva Ekera (2300 uczestników)  oraz przyjazd Roberta Kiyosaki na National Achievers Congress (4500 uczestników) zapełniając dużą część sal i generując znaczną sprzedaż.

Wykorzystanie skutecznych  landing page w połączeniu z odpowiednim marketingiem utrzymującym kontakt z leadem jest w tej chwili w naszej firmie kluczem do skutecznej sprzedaży.

4. Jakie miałbyś porady dla osób, które planują tworzenie landing page’a? Na co należy zwrócić uwagę?

Trudne pytanie :) Trudne z dwóch powodów.

Przede wszystkim dlatego, że przy każdej kampanii zadziałało coś innego. Zatem świetnym rozwiązaniem jest stworzyć wiele landing page, a następnie przetestować ich skuteczność choćby w ramach tzw. split testów A/B.

Drugi powód to “co działa”, a co jest ogólnie uznawane do przyjęcia. Przychodzą mi tu na myśl nasze testy skuteczności.

Przede wszystkim:

1. Im prostsza strona landing page tym wykazuje zazwyczaj większą skuteczność. Prostsza oznacza np. białe tło, sam tytuł, jedno pole formularza i przycisk.

2. Landing page z samym tekstem jest skuteczniejszy niż z wideo (w Polsce).

3. Może być to kontrowersyjne stwierdzenie, natomiast nasze testy wykazały, że im mniej elementów znajduje się na stronie landing page, tym lepiej: bez grafik, bez testimoniali, bez facebookowych “lubię to”, nawet bez tzw. bulletów (punktów korzyści), bez zbędnych pól formularza. Strona landing page, która zwiera jedną linijkę w nagłówku i zaraz pod nią pole do wpisania adresu email oraz duży przycisk jest tym szablonem, który wygrywa u nas większość testów (aczkolwiek nie wszystkie).

4.  Warto zauważyć, że to nie strony lądowania kupują produkty czy graficy/marketerzy zatrudnieni w firmie lecz ludzie, którzy na nie wchodzą. Projektując tytuł należy zatem kierować się  potrzebami lub problemami odbiorców. Warto zauważyć, że w marketingu istotne są emocje. Im bardziej poruszymy emocje, tym większą będziemy mieli skuteczność. Przykładowy “szablon” na tytuł: “Czy wiesz jak KORZYŚĆ w CZAS zanim OBAWA”. Np. “Czy wiesz jak zdobyć 10/100/1000/10000 nowych zamówień Twojego sklepu internetowego w 24 godziny zanim zrobi to konkurencja?” Oczywiście to co piszemy musi pokrywać się z prawdą.

5. Z naszych testów wynika również, że im “brzydszy” landing page tym lepiej. Na rynku panuje zasada, że strony powinny być ładne.

Tymczasem nasze testy wielokrotnie potwierdzały, że strony, które wyglądają jak “niedokończone” bez elementów graficznych budujących efekt estetyki, konwertowały lepiej. Jakie strony landing page stworzymy zależne jest od tego, jaki kreujemy wizerunek. Jeśli tzw, “brzydki landing page” nie jest czymś, co może nam zaszkodzić wizerunkowo i zależy nam w szczególności na efektach sugerowałbym z niego skorzystać.

Paweł Danielewski
Właściciel:
TLM IT Sp. z o.o. – rozwiązania e-commerce
Benefiter – autoresponder do kampanii email marketingowych

Na stanowisku Account Managera na co dzień pomaga, doradza i edukuje Użytkowników w temacie idealnych landing page’y. Jako absolwentka Ekonomii o specjalności Komunikacja w biznesie na UE w Katowicach, współtworzy także strategie marketingowe w firmie. Po godzinach planuje kolejne podróże w różne strony świata.