7 sposobów optymalizacji przycisku call to action

Kluczem do realizacji celu na landing page’u jest call to action (CTA) – przycisk, który zachęca odbiorcę do kliknięcia i prowadzi do wykonania przez niego pożądanej przez nas akcji. CTA to potężne narzędzie. Jego optymalizacja jest bardzo ważna, ponieważ jeśli CTA nie działa – Twoja kampania okaże się porażką.

W jaki sposób ulepszyć CTA, aby zwiększyć jego skuteczność, a co z tym idzie liczbę konwersji na landing page’u?

Poniżej znajdziesz kilka praktycznych wskazówek:

1. Użyj jednego CTA

W założeniu tworzymy landing page tylko dla jednego celu, dlatego też przycisk CTA musi być powiązany ściśle właśnie z tym celem. Wykorzystanie landing page ma największy sens jeśli chcemy uzyskać konkretne działanie, np. kiedy oferujemy kupon rabatowy do pobrania, zapis na wydarzenie/newsletter, pobranie e-booka, rejestrację w sklepie, sprzedaż danego produktu. Umieszczenie 3 przycisków na jednej stronie spowoduje, że żaden z nich nie będzie się wyróżniał.

Przykład:

Zrzut ekranu 2014-10-15 o 15.01.06

Źródło: www.ncplus.pl/sklep/promocje/canalplus-zamow

Jeśli będziesz próbować “przemycić” kilka celów na jednym landing page’u (tak jak na obrazku powyżej), zmniejszysz szansę na to, że odbiorca wykona pożądaną przez Ciebie akcję.


Do zapamiętania: Jeden landing page – jeden CTA.


2. Dopasuj kolor

Przycisk CTA przede wszystkim musi być widoczny na stronie. Gdy ktoś trafi na landing page z reklamy masz naprawdę niewiele czasu, aby przekonać go do wykonania akcji. Dlatego też odbiorca powinien od razu wiedzieć, gdzie ma kliknąć. Nie ma jednej odpowiedzi na pytanie, jaki powinien być idealny kolor CTA. Jedno jest pewne – kolor powinien stać w opozycji do tła landing page’a, czyli być po prostu kontrastujący.

Przykład:

Źródło: www.pl.vivre.eu/welcome

Źródło: www.pl.vivre.eu/welcome

Mamy tutaj przykład fajnego, prostego landing page’a. Jednak na tle kolorowych elementów CTA w ogóle się nie wyróżnia. 

Warto doczytać:

Zrzut ekranu 2014-10-16 o 08.49.26

Źródło: www.blog.kissmetrics.com

“Kolor jest jedną z najpotężniejszych metod projektowania”.


Do zapamiętania: Kolor CTA powinien być kontrastujący w stosunku do tła strony. 


3. Dopasuj wielkość

Jeśli chodzi o wielkość, w tym temacie najczęściej sprawdza się zasada “im większy tym lepszy”. Nie oznacza to jednak, że przycisk CTA ma być ogromny i zajmować pół strony ;-) Powinien być dopasowany do rozmiaru pozostałych elementów landing page’a i na tyle duży, że użytkownik od razu będzie wiedział, gdzie powinien kliknąć, aby uzyskać to czego chce.

Przykład:

www.limago.pl

www.limago.pl

Mamy tutaj CTA, które wyróżnia się na stronie. Można jednak zastanowic się nad przetestowaniem jego wielkości. 


Do zapamiętania: Niewidoczny CTA = bezużyteczny CTA


4. Wybierz miejsce

Najlepiej jeśli umieścisz przycisk CTA powyżej linii zgięcia (above the fold) tak, aby odbiorca zaraz po trafieniu na landing page miał możliwość wykonania akcji bez konieczności przewijania strony. Przycisk można także umieścić ponownie w niższych partiach strony. Dlaczego? Jeśli na stronę trafi odbiorca, który będzie wolał najpierw zapoznać się dokładniej z ofertą – nie będzie musiał ponownie wracać do górnej części strony.

Przykład:

Źródło: www.mixioapp.com

Źródło: www.mixioapp.com

Taki sposób umieszczenia CTA jest dosyć ryzykowne. W pierwszym momencie przycisk jest bardzo mało widoczny. 


Do zapamiętania: Umieść CTA powyżej linii zgięcia


5. Stwórz zachęcający tekst

Tekst, który umieścisz na przycisku powinien być maksymalnie zachęcający. Przede wszystkim, komunikat który umieścisz na przycisku musi odpowiadać na pytanie: “Dlaczego powinienem tu kliknąć?”. Najlepiej używać języka, który będzie wzywał do wykonania akcji, np. “Zarejestruj się w sklepie”, “Wyślij”, “Pobierz darmowy e-book”. Warto również pisać komunikaty na przycisku w pierwszej osobie, czyli zamiast “Rozpocznij Twój kurs” -> “Rozpocznij mój kurs”.

Kurka-Wolna

Źródło: www.kurkawolna.pl

To mój ulubiony przykład na ciekawy tekst CTA. Oczywiście cały kontekst, a w szczególności kurka, sprawia, że przechodzi się dalej bez zastanowienia ;-)


Do zapamiętania: Tekst na CTA powinien zachęcać do wykonania akcji. 


6. Zadbaj o treściwy komunikat

W niektórych przypadkach można potraktować CTA jako odrębny element, który mógłby bardzo dobrze funkcjonować bez reszty contentu umieszczonego na stronie. Pewnie masz takie doświadczenie, gdy bez czytania treści na stronie klikasz w przycisk, ponieważ wiesz co się dalej stanie i nie potrzebujesz dodatkowych informacji. Ma to najczęściej miejsce na stronach służących do pobrania darmowych materiałów (e-booków) czy darmowego oprogramowania.

Przykład:

Źródło: www.taasky.com

Źródło: www.taasky.com

Mimo tego, że mamy tutaj 2 przyciski CTA, oba prowadzą do sfinalizowania tej samej akcji – pobrania aplikacji.


Do zapamiętania: Komunikat na CTA powinien być maksymalnie treściwy. Po to, by nawet bez czytania treści, wiadomo było co nastąpi po kliknięciu.


7. Testuj, testuj i jeszcze raz testuj!

Nawet jeśli wprowadzisz wszystkie powyższe rady to nie wystarczy. Przede wszystkim musisz testować. Do tego celu można wykorzystać testy A/B, które pozwalają na porównanie dwóch różnych elementów na jednej stronie. Jeśli zmienisz coś w CTA tylko testy pozwolą Ci sprawdzić, jak te zmiany wpłynęły na odbiorców. Takie testy najlepiej przeprowadzać jak tylko dużo się da. Wiedza, którą uzyskasz na ich podstawie będzie bezcenna.


Do zapamiętania: Koniecznie przeprowadzaj testy przycisku CTA. 


Podsumowanie:

Landing page jest tego typu stroną, która bez przycisku CTA po prostu nie istnieje. Na koniec przypomnę jeszcze o jednym. Pamiętaj o tym, żeby CTA był dobrze podlinkowany. Nie ma nic gorszego niż CTA prowadzący do…niczego.

Co dopisalibyście jeszcze do tej listy?

W branży marketingu internetowego pracuje od 2012 roku. Skończyła filologię polską i bibliotekoznawstwo, a doświadczenie zdobywała w Blueberry Group, Landingi oraz pracując jako freelancer. Od zawsze fascynują ją treści, stąd w marketingu najbardziej lubi content. Prywatnie stara się dużo czytać, również książki dla dzieci ;)

  • Milenaach Ch

    faje info i sporo pokrywa się z informacjami z innych miejsc w sieci np http://alterweb.pl/-cechy-skutecznego-call-to-action, Polecam wszystkim o to zadbać bo z pozoru mały element ale wystarczy by umknęła drobnostka i nagle możne się okazać jak on jednak wielkie ma znaczenie.