5 wskaźników e-mail marketingu, które musisz znać

E-mail marketing jest wciąż jedną z najbardziej popularnych strategii wybieranych przez marketerów i firmy. Dlaczego tak się dzieje? Choć dla wielu strategia ta kojarzona jest ze spamowaniem, jest to stosunkowo prosta forma dotarcia do odbiorców. Poczta elektroniczna jest bowiem niezmiennie najczęściej wybieranym narzędziem komunikacji w Internecie. Każdy z nas posiada co najmniej jeden adres mailowy, a coraz częściej korzystamy z dwóch – prywatnego i służbowego.

Badania przeprowadzone na internautach powyżej 15 roku życia pokazują, że:

  • 97% korzysta z poczty elektronicznej
  • 84% z portalów społecznościowych
  • 74% z komunikatorów internetowych

(Źródło: IIBR, Kwiecień 2014)

Wobec tego, jeśli jeszcze nie korzystasz z tej formy online marketingu – czas zacząć! ;-)

Jeśli zdecydujesz się na wysłanie swojego pierwszego mailingu lub newslettera do klientów, warto żebyś zapoznał się z podstawowymi wskaźnikami e-mail marketingu. Wybrałam 5 wskaźników, które z pewnością ułatwią Ci wkroczenie w dziedzinę e-mail marketingu. Zapraszam!


1. Otwarcia

Jest to łączna liczba wszystkich wiadomości e-mail, które zostały wysłane na pojedyncze adresy mailowe. Czyli mówiąc po prostu, liczba ta wskazuje na to ile osób otwarło wiadomość e-mail.

1

2. Współczynnik otwarć

Jest to wskaźnik pokazujący stosunek liczby otwartych wiadomości do wszystkich wiadomości wysłanych. Wskaźnik ten jest podstawową informacją, którą powinien znać marketer po wysyłce mailigu, czy newslettera,

Open rate = Liczba wyświetlonych maili / Liczba wysłanych maili

2

3. Kliknięcia

To nic innego jak liczba unikalnych kliknięć jednego mailingu wysłanego w ramach danej kampanii. Należy pamiętać, że do liczby nie są zaliczane kliknięcia w linki w tej samej wiadomości, wielokrotne kliknięcia w ten sam link, czy też kliknięcia w link do wypisu z newslettera oraz link do podglądu maila w przeglądarce internetowej.

4

4. Współczynnik kliknięć (CTR)

Stosunek kliknięć do liczby dostarczonych wiadomości e-mail w ramach danej kampanii. Wartość ta jest wyrażona procentowo. Uważany jest często za najbardziej precyzyjny ze wskaźników w e-mail marketingu. Dlaczego? Wskaźnik ten zlicza każde kliknięcie w wiadomość, dzięki czemu wprost mówi nam o tym ile osób rzeczywiście zainteresowało się tym co wysłaliśmy. 

3

5. Zwroty

Łączna liczba wiadomości e-mail, które najprawdopodobniej nie dotarły do odbiorców. Informacja o odrzuceniu wiadomości jest rejestrowana przez system do wysyłki mailingów.

5

Zwroty dzielimy na dwa rodzaje:

  • Zwrot twardy 

Jest to informacja, mówiąca o braku możliwości dostarczania do danego odbiorcy tej oraz kolejnych wiadomości. Powodem otrzymania tego typu zwrotu może być błąd w adresie e-mail, wcześniejsze usunięcie adresu e-mail z serwera lub nieistnienie serwera.

  • Zwrot miękki

Są to chwilowe trudności w dostarczeniu do danego odbiorcy wiadomości e-mail. Zwrot miękki występuje w sytuacji, gdy serwer pocztowy potwierdzi istnienie docelowej skrzynki odbiorczej, ale wiadomości nie udało się dostarczyć. Najczęściej powodem jest tymczasowa niedostępność serwera odbiorcy, zerwanie połączenia lub przepełnienie skrzynki odbiorcy. Przypuszczalnie możliwe będzie dostarczanie kolejnych wiadomości na ten adres e-mail.

Słowniczek przygotowany na podstawie: Dobre praktyki e-mail marketingu, IAB Polska, 2011.


Teraz Twoja kolej! Jak myślisz, czy warto wciąż inwestować w e-mail marketing?

W branży marketingu internetowego pracuje od 2012 roku. Skończyła filologię polską i bibliotekoznawstwo, a doświadczenie zdobywała w Blueberry Group, Landingi oraz pracując jako freelancer. Od zawsze fascynują ją treści, stąd w marketingu najbardziej lubi content. Prywatnie stara się dużo czytać, również książki dla dzieci ;)

  • Tomek

    Pozostaje jeszcze jeden element do zmierzenia tj. liczba telefonów wygenerowana dzięki mailingowi. Można to zrobić nawet wówczas, gdy klient klika w mailing i pojawia się na docelowej stronie lub landingpage’u. Prosząc o zostawienie numeru firmy tracą tych, którzy wolą samodzielnie zadzwonić w sprawie oferty.

    • http://landingi.pl Maciej Loch

      Bardzo dobra uwaga. Mierzenie ilości telefonów do firmy jest często sporym wyzwaniem.
      Jeśli chodzi o utratę osób, które wolą zadzwonić to również dokuczliwy problem. Nie jest on niestety dokładnie ‘mierzalny’. Morzemy tylko szacować ile osób mogło by zadzwonić ze względu na grupę docelową.
      Ja lubię stosować wyjaśnienie – z góry informuje użytkownika dlaczego zbieram jego numer i kiedy mniej więcej będę dzwonić. Zdecydowanie zwiększa to zaufanie i jeśli oferta jest dobra to nawet Ci najbardziej oporni potrafią zostawić numer.

      • Tomek

        Ten problem jest dokładnie mierzalny np. za pośrednictwem usługi calltracker.pl. Pozostaje tylko kwestia odpowiedniego przygotowania mailingu. Można w nim zawrzeć numer telefonu przypisany mailingowi oraz dać możliwość przejścia na stronę. W drugim przypadku również zmierzymy kto z przechodzących na stronę zadzwonił do firmy. Czy połączenie formularza “zostaw numer” z numerem na który można zadzwonić, a nawet z opcją przejścia na stronę docelową nie będzie najskuteczniejsze?

        • http://landingi.pl Maciej Loch

          Tak, ilość telefonów dzwoniących jest mierzalna :) natomiast ilość telefonów, które nie zadzwoniły bo nie było podanego numeru telefonu jest tylko możliwa do oszacowania :)
          Ciężko stwierdzić czy podawanie 2 opcji kontaktu jest skuteczniejsze niż podawanie jednej opcji kontaktu. Idąc tym tropem – podanie 10 możliwości kontaktu powinno być jeszcze bardziej skuteczne :) natomiast w rzeczywistości to zazwyczaj odejmowanie opcji przynosi lepsze rezultaty :)

          • Tomek

            10 opcji kontaktu w mailingu zaciemnia przekaz. W tej sytuacji zgadzam się, że to ich odejmowanie przynosi lepsze rezultaty.

            Jednak, jak piszesz, przy 2 opcjach kontaktu, a zapewne podobnie przy 3 (podanie numeru, numer do kontaktu i przejście na www), nie jest to już jednoznaczne:). Dlatego w interesie firm jest mierzyć takie sytuacje i decydować w oparciu o fakty wskazujące skuteczność:). Suma zostawionych numerów, wykonanych telefonów i przejść na stronę z wykonaniem z niej telefonu zadecyduje.