Jak zwiększyć sprzedaż? Zwiększanie sprzedaży dzięki landing page

cart

Jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym?

Tworzenie sklepu internetowego można podzielić na 2 etapy:

  1. Sprawy techniczne
    1. projekt i wykonanie strony internetowej,
    2. organizacja dostawców, kurierów, płatności i obsługi sklepu,
    3. wprowadzenie produktów.
  2. Optymalizacja sprzedaży
    1. optymalizacji konwersji (landing page),
    2. pozycjonowanie,
    3. budowanie relacji z klientami.

Wbrew pozorom, sprawy techniczne to ta łatwiejsza część. Można to zrobić dość szybko – ale niestety taki „gotowy” sklep internetowy nie będzie notował ani odwiedzin, ani sprzedaży.

Zwiększanie sprzedaży

Optymalizacja sprzedaży to proces ciągły – i jeśli jest robiony z głową, może dać wspaniałe rezultaty. Żeby zwiększyć sprzedaż, należy zadbać równocześnie o 2 czynniki:

  • Zwiększanie ruchuna stronie,
    • pozyskiwanie nowych klientów,
    • zatrzymywanie już pozyskanych klientów,
  • Zwiększanie konwersji (ile % odwiedzin sklepu kończy się zakupem).

Celem sklepu internetowego jest przyciągnięcie jak najwięcej tzw. dobrego ruchu – czyli użytkowników rzeczywiście zainteresowanych ofertą i kupnem. Jeśli tacy użytkownicy już odwiedzą sklep, trzeba skłonić jak największą część z nich do zakupu.

Źle zrobiony sklep internetowy nie przyniesie dochodu, nawet jeśli odwiedzą go tysiące klientów. Dlatego o zwiększanie ruchu i zwiększanie konwersji trzeba dbać równolegle i w równym stopniu.

Optymalizacja konwersji = landing page

Laikom może się wydawać, że najważniejsza jest strona główna sklepu internetowego. Najważniejsze strony produktów. To tam trafiają internauci bezpośrednio z Google czy porównywarek cen. Dobrze zrobiona strona produktu powinna wystarczyć, żeby osiągnąć cel – sprzedaż.

W idealnym przypadku klient powinien przeprowadzić cały proces zakupu na 1 stronie – bez przeglądania kategorii, logowania czy dodawania do koszyka. Taką samowystarczalna stronę nazywa się landing page (stroną docelową). Landing page są idealne zarówno do zwiększania sprzedaży, optymalizacji kampanii reklamowych, jak i pozycjonowania.

Każdy sklep internetowy powinien mieć wiele landing page. Można je dodać na każdym etapie funkcjonowania każdego sklepu dzięki aplikacji Landingi.com .

Jak zwiększyć konwersję na landing page?

Oto kilka najważniejszych zasad:

  • Landing page dla kluczowych produktów – dla wszystkich kluczowych produktów należy utworzyć osobne strony docelowe (landing page). Mogą to być produkty najpopularniejsze, najdroższe, albo te z najwyższą marżą. W miarę zwiększania sprzedaży, warto stworzyć landing page dla wszystkich produktów, a potem skupić się na tworzeniu landing page’ów dla różnych grup docelowych klientów.
  • Wezwanie do zakupu (call to action) – każdy landing page powinien zawierać wyraźny, duży, rzucający się w oczy przycisk zakupu (np. „Kup teraz”) oraz duży, krótki tekst w trybie rozkazującym, zachęcający albo wręcz zmuszający do dokonania zakupu.
  • Powyżej linii łamania ekranu – najważniejsza przestrzeń na stronie znajduje się powyżej linii łamania ekranu, czyli jest widoczna bez przewijania strony. W tej przestrzeni trzeba musi znaleźć się przycisk zakupu, wezwanie do akcji oraz element zachęcający (np. zdjęcie, lista korzyści). Należy stąd usunąć wszelkie zbędne elementy – nawigację, opisy, linki – wszystko, co może odwrócić uwagę od przycisku zakupu.
  • Odwrócona piramida – poniżej linii łamania ekranu jest miejsce na wypunktowania, opisy, dodatkowe zdjęcia, szczegóły płatności, dostawy, itp. Najważniejsze informacje (czyli te, które skłonią klienta do zakupu) muszą być umieszczone na początku. Im dłuższy landing page i im więcej treści zawiera, tym lepiej – ale trzeba pamiętać, że ludzie generalnie nie czytają go w całości. Chodzi o przekonanie dociekliwych o naszej rzetelności, zbudowanie pozycji (wrażenia) eksperta i zbudowanie treści na potrzeby pozycjonowania (SEO). Pomiędzy tekstami oraz na dole strony należy powtórzyć wyraźne wezwanie do zakupu oraz przycisk „Kup teraz”.
  • Unikatowe opisy – nie myśl nawet o kopiowaniu opisu produktów z innych stron albo z katalogu dostarczonego przez hurtownie. Opisy muszą być unikalne, napisane specjalnie na potrzeby Twojego sklepu internetowego. Powody są 2: Google traktuje skopiowane opisy jako „duplicate content” i uznaje sklep jako kolejny klon, nie wnoszący nic nowego. Poza tym internauci porównują zwykle ofertę wielu różnych sklepów. Jeśli wszystkie opisy są jednakowe – wybiorą ten z najniższą ceną. Jeśli natomiast Twój opis będzie wyjątkowy, istnieje wielka szansa, że wybiorą Ciebie, nawet jeśli cena jest wyższa niż u konkurencji.
  • Język korzyści – na landing page musisz przekonać klienta, jaką korzyść będzie on miał z zakupu Twojego produktu. Większości ludzi nic nie mówi specyfikacja techniczna ani nazwa modelu – ważniejsze są emocje, obietnice i właśnie korzyści. Zwracaj się bezpośrednio do użytkownika i udowodnij mu, że musi kupić właśnie ten produkt – najlepiej natychmiast.
  • Kompetencja – jeśli chcesz sprzedać coś bardziej skomplikowanego niż jajko, musisz wywrzeć na klienci wrażenie kompetencji (nawet jeśli to tylko wrażenie). Strona powinna wyglądać profesjonalnie, zdjęcia muszą być piękne, a opisy konkretne, rzetelne i napisane poprawnym językiem, bez błędów gramatycznych czy stylistycznych.
  • Kupowanie bez rejestracji – nawet nie wyobrażasz sobie, jak bardzo na wzrost sprzedaży wpływa pozbycie się konieczności rejestracji i logowania w sklepie internetowym. Większość internautów, jeśli tylko ma możliwość kupienia podobnego produktu na Allegro, w dużym sklepie internetowym lub w sklepie, w którym jest pierwszy raz – wybierze Allegro lub duży sklep – bo ma już tam swoje konto. Ale jeśli Twój proces zakupowy będzie natychmiastowy i maksymalnie uproszczony – bez logowania i podawania wielu zbędnych danych – zdobędziesz znacznie więcej klientów.
  • Płatności internetowe – nie ma nic gorszego niż klient, który podjął już decyzję o zakupie produktu w Twoim sklepie, ale nie ma możliwości za niego zapłacić. Musisz umożliwić płatność na maksymalnie dużą ilość sposobów – z każdego banku czy systemu płatności. Im więcej automatyzacji, tym lepiej – cały proces powinien odbyć się na 1 stronie, najlepiej w 1 lub 2 krokach.
  • Dosprzedaż – Klienowi, który podjął decyzję o zakupie 1 produktu, można dość łatwo sprzedać coś jeszcze – zwłaszcza jeśli przekona się go niesamowitą okazją. Warto sugerować taką dosprzedaż tuż przed płatnościami oraz w mailach, które wysyła się automatycznie klientowi, który dokonał zakupu.
  • Nawigacja, kategorie i wyszukiwarka – bez wątpienia w sklepie internetowym musi istnieć pewien porządek i kategoryzacja – ale nigdy nie zakładaj, że użytkownik będzie przebijał się przez kolejne podkategorie, żeby znaleźć odpowiedni produkt. Większość Twoich klientów będzie trafiała bezpośrednio na strony produktowe (landing page) – a na nich nie warto umieszczać skomplikowanej nawigacji. Warto za to zrobić specjalną podstronę z wewnętrzną wyszukiwarką produktów – z możliwością sortowania i filtrowania wg ceny i parametrów.
  • Promocje, bestsellery – w dolnej części landing page jest miejsce na oferty luźno związane z głównym produktem. Ta część to tzw. „ostatnia deska ratunku” – jeśli klient do tej pory nie zdecydował się na zakup danego produktu, to można próbować go skusić czymś innym.

Na stanowisku Account Managera na co dzień pomaga, doradza i edukuje Użytkowników w temacie idealnych landing page’y. Jako absolwentka Ekonomii o specjalności Komunikacja w biznesie na UE w Katowicach, współtworzy także strategie marketingowe w firmie. Po godzinach planuje kolejne podróże w różne strony świata.

1 comment

  1. Pingback: Reklama w Internecie - Reklama internetowa: AdWords, Pozycjonowanie

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>