Konwersja z email marketingu dzięki odpowiedniemu wykorzystaniu landing page

konwersja email marketing

Chcąc optymalizować swoją konwersję powinieneś polubić landing page. Chcąc dotrzeć z odpowiednim komunikatem do odpowiednich osób w najoptymalniejszym czasie – zaprzyjaźnij się z email marketingiem. A najlepiej – połącz te dwa narzędzia w skuteczną strategię sprzedaży.

konwersja email marketing

Jak miałaby wyglądać taka strategia? Po pierwsze zdobądź własną listę odbiorców i wykorzystaj do tego odpowiednio stworzony landing page. Sukces w email marketingu w ogromnej mierze opiera się na jakości listy mailingowej, która dysponujesz. Zbierając listę, pamiętaj o tym, co dzieje się po momencie zapisu. To niezwykle istotny moment, którego zaniedbanie może zniweczyć Twoje wczęsniejsze wysiłki. Tu z pomocą przyjdą Ci autorespondery – automatycznie wysyłane wiadomości mailowe. Dzięki nim będziesz mógł nie tylko potwierdzić zapis i zbierać adresy najbardziej skuteczną metodą double-opt-in, ale i odpowiednio powitać nową osobę na swojej liście mailingowej.

Gdy już masz swoją listę i zadajesz sobie trud, aby personalizować i targetować wysyłki nie marnuj swoich wysiłków w momencie, kiedy odbiorca przechodzi z Twojej wiadomości na Twoją stronę internetową. Nie odrzucaj go na stronę główną, gdy ten klika w konkretny produkt zamieszczony w mailu marketingowym. Twoje kampanie powinny mieć dedykowane strony lądowania, które pozwolą odbiorcom w wygodny sposób, bez rozproszenia dokończyć proces zakupowy lub zapoznanie się z detalami oferty.

Przyjrzyjmy się teraz po kolei tym obu procesom, zbierania bazy i wysyłce maili marketingowych, i zobaczmy jak odpowiednie uwzględnienie w swoich działaniach landing page i narzędzi email marketingu pozwoli Ci skutecznie rozwijać swój biznes.

Zbieraj liste mailingową o wysokiej jakości

Zbieranie jedynie adresów mailowych to szybki sposób na powiększanie listy mailingowej. Jednakże sam adres email nie powie Ci wiele o nowym subskrybencie. Zamiast ograniczać się jedynie do prostych formularzy zapisu buduj swoją bazę mailingową projektując pod zapis odpowiednie landing page. To najbardziej skuteczna strategia zbierania adresów mailowych zainteresowanych zapisem na właśnie Twój newsletter.

landing email marketing wykres

Na specjalnie zaprojektowanej stronie lądowania masz więcej miejsca na pokazanie korzyści z zapisu na Twoją liste mailingową oraz poproszenie potencjalnego subskrybenta o podanie więcej informacji niż sam adres email lub imię.

Zobacz, jak swoją strategię budowania wysokiej jakości listy mailingowej realizuje HubSpot. To jedna z najbardziej znanych organizacji marketingowych na świecie, która stworzyła pojęcie inbound marketingu – marketingu “przychodzącego” łączącego SEO, media społecznościowe, email marketing, optymalizację konwersji, sprzedaż i zarządzanie relacjami z klientem.

formularz HubSpot

HubSpot w swoim formularzu zapisu zamieszczonym na dedykowanym landing page prosi przyszłego odbiorcę o spory wolumen informacji. Wszystko po to, aby oferować dopasowane, interesujące treści swoim subskrybentom już od momentu zapisu.
Standardowy formularz zapisu na landing page HubSpota składa się z 10 pól:

  • Imię
  • Nazwisko
  • Adres email
  • Numer telefonu
  • Nazwa Firmy
  • adres strony internetowej
  • Liczba pracowników
  • Orientacja biznesu na B2B lub B2C
  • Stanowisko
  • Czy osoba pracuje w agencji marketingowej

Dodatkowo, jak HubSpot sam podkreśla na swoim blogu, w kilku nieobowiązkowych miejscach daje też zapisującemu możliwość wybrania z rozwijanej listy dodatkowych informacji, które są cenne z punktu widzenia działów strategii i sprzedaży, kolejno pracującymi nad takim leadem. Danie prospektowi możliwości zamieszczenia komentarza o swoim największym wyzwaniu marketingowym okazało się dla marki cenną inspiracją do formułowania skutecznych konwersacji sprzedażowych w korespondencji email marketingowej.

Wprowadzenie takiej strategi zbierania adresów mailowych nie byłoby możliwe bez landing page. To dzięki nim możesz kierować konkretnie zdefiniowany ruch w sieci wykorzystując Facebook Ads, AdWords lub display. I to dzięki landing page masz miejsce na zaprezentowanie swojej oferty w odpowiedni sposób, skoncentrowany na przewadze konkurencyjnej. Tak zbierana lista mailingowa zawiera adresy, które są naprawdę zainteresowane pozostaniem w kontakcie z marką. To bardzo istotne w alokacji budżetu, który przeznaczasz na zdobywanie nowych leadów. Posiadając na starcie tak cenne informacje o odbiorcy, nie tylko znasz dokładnie powód dla którego dołączył do Twojej listy, ale i w przypadku, gdy zdecyduje się on wypisać, możesz z lepiej określić czemu przesyłane przez Ciebie treści nie były dla niego interesujące i wyznaczyć te, które pozwalają Ci zbierać największe ilości leadów.

W przypadku marketerów B2B projektowanie landing page pod zapis powinno koncentrować się wokół person klientów, które odwiedzają ich serwisy internetowe. Osobne strony lądowania powinny zawierać formularze, które pozwalają kolejno rozdzielić zdobywane leady pod kątem osobnych ścieżek konwersji.

W przypadku marketerów B2C strategia powinna oscylowac wokół danych, które pozwolą posegmentować bazę według preferencji odbiorcy. Tak jak w poniższym przykładzie robi to TopShop. Zbiera informacje nt. daty urodzin odbiorcy, aby móc wysłać odpowiednie oferty marketingowe związane z ta okazją, czy prosi o podanie informacji o statusie studenta – co pozwala na segmentację bazy według wieku.

topshop

A co po zapisie?

Kiedy stworzysz odpowiednio zaprojektowany landing page i wybierzesz cenne z punktu widzenia strategii email marketingowej dane zbierane przy zapisie, nie zapomnij przygotować angażujący i autentycznie wartościowy autoresponder zamykający proces zapisu. Do wyboru masz:

  • autoresponder potwierdzający zapis
  • autoresponder z linkiem do pobrania wartościowego contentu oferowanego za zapis
  • autoresponder dziękujący za zapis i odsyłający na Thank you page

Spełnij obietnicę daną przy zapisie

Prawda jest taka, że w większości internauci dołączają do Twojej listy nie dlatego, że bardzo sobie cenią Twoją firmę, ale dlatego, że chcą otrzymać coś co odpowiada w danym momencie ich potrzebom, problemom, czy wyzwaniom. A to co chcą może być przydatnym branżowym ebookiem, raportem czy zniżką na zakupy.

Twoim zadaniem jest spełnić obietnicę, jaką dajesz przy zapisie w możliwie najprostszy i najszybszy sposób. Nie komplikuj więc ani procesu potwierdzenia zapisu na newsletter ani dostępu do materiałów, które obiecałeś.

Upewnij się, że zaprojektowany przez Ciebie autoresponder zawiera link do pobrania contentu premium lub przykładowo obiecany unikalny rabat. Jeśli nowo zapisana osoba nie kliknie i nie pobierze obiecanych materiaów, dobrym pomysłem jest po 24 godzinach przesłać kolejny autoresponder przypominajkę.

Odpowiednio wykorzystaj swoją listę mailingową

Zindywidualizowane doświadczenia w interakcji z marką są stosunkowo łatwo osiągalne w email marketingu. Posiadając wysokiej jakości listę mailingową, powineneś ją posegmentować. Czyli podzielić odbiorców na grupy wg ich profilu, zainteresowań czy zachowań, co pozwoli Ci tworzyć targetowane komunikaty, dzięki którym każdy odbiorca poczuje się wyjątkowy i ważny, a Ty osiągniesz swoje cele.

To jednak nie wszystko. Skoro zadajesz sobie trud, aby odpowiednio dobrać ofertę i przesyłać w regularnej komunikacji newsletterowej treści, które wpasowują się w indywidualne potrzeby Twoich odbiorców, zaplanuj ścieżkę konwersji od początku do końca. Konwersja z kampanii mailingowej to dopiero początek. Tam gdzie pojawia się intencja klienta tam zawsze pojawia się szansa, dlatego dobrze zaplanuj działania i przejrzystą ścieżkę, którą poprowadzisz odbiorcę w całym procesie zakupowym.

Załóżmy, że wysyłasz do swoich klientów mailing, w którym informujesz o wyprzedaży kilku grup produktów z Twojego asortymentu. Po kliknięciu konkretnej oferty w mailingu, odbiorca powinien zostać przeniesiony na odpowiedni landing page, prezentujący dokładnie tą część oferty, która zainteresowała Twojego potencjalnego klienta. Marka Dorothy Perkins robi to dobrze. Przyjrzyjmy się dokładniej jak wygląda ścieżka konwersji w ich przypadku.

Dorothy Perkins
>> >> Kliknij, aby zobaczyć całą stronę <<

 

 

Mailing reklamowy podzielony jest na sekcje, w którym prezentowana jest różnorodna oferta. W tym przypadku newsem głównym jest duża sezonowa wyprzedaż, kolejno pojawiają się węższe kategorie: jeansów, kurtek i sukienek. Każda z ofert przesłanych w mailingu odnosi odbiorcę na konkretną stronę lądowania.

dorothy_perking_strona
>> >> Kliknij, aby zobaczyć całą stronę <<

dorothy_1

>> Kliknij, aby zobaczyć całą stronę <<

 

 

Zainteresowany może sprawnie i szybko dokonać zakupu np. konkretnej pary spodni. Przechodzi gładko przez cały proces płatności i finalnie jako potwierdzenie transakcji wyświetlony zostaje mu thank you page z podsumowaniem zamówienia.

Czemu takie podejście sprawia, że Twoje kampanie email marketingowe są bardziej skuteczne? Ludzie reagują pozytywnie na prostotę i przejrzystość. Jeśli wyślesz targetowaną kampanie do odpowiednich odbiorców w odpowiednim czasie, a dodatkowo zawierać ona będzie jasny cel, który w szybki i prosty sposób Twój odbiorca może spełnić – zaplanowałeś właśnie drogę do wysokiej konwersji.

Jak stworzyć ścieżkę którą ludzie będą naturalnie chcieli podążać?

  • Utwórz jeden cel dla każdej oferty przesłanej w kampanii (nie rozpraszaj)
  • Przygotuj landing page do ofert i kieruj odbiorcę na nie zgodnie z celem konkretnej oferty
  • Zaprojektuj treść CTA, która precyzyjnie określa kolejny krok po kliknięciu
  • Zadbaj o spójny przekaz marketingowy

Podsumowanie

Jeśli nie uwzględniasz w swojej strategii email marketingowej landing page’y łatwo stracisz na jakości swojej bazy mailingowej oraz nie otrzymasz sporego kawałka tortu potencjalnej konwersji. Planując swoje działania zadaj sobie pytanie, jakiego rodzaju doświadczenia serwujesz potencjalnym klientom zarówno przed jak i po kliknięciu. Połącz kropki i zadbaj o spójną strategię, która będzie prowadzić do długotrwałych relacji z Twoją marką.

 

Wpis gościnny autorstwa:

Foto Maria Wachal FreshMail

Maria Wąchal, Head of Content at FreshMail
Od 5 lat związana z marketingiem internetowym. Jako Head of Content we FreshMailu odpowiedzialna za tworzenie i ewaluację strategii content marketingowej oraz zarządzanie kilkuosobowym zespołem Content Designerów. Za priorytet uważa wartościowe i angażujące treści, które pozwalają marketerom wykorzystać ogromny potencjał email marketingu.

Education Manager w Landingi. Każdego dnia przeszukuje internet w poszukiwaniu nowych landingów. Prywatnie mąż i ojciec, fan nowych technologii i sportów walki. Uzależniony od tatuaży i Twittera.