Perfekcyjny landing page: 4 elementy, na które musisz zwrócić uwagę

Mimo, że tworzenie landing page opiera się na kilku znanych wytycznych, to istnieje jednak mnóstwo szczegółów, które można zepsuć. Wbrew powszechnemu przekonaniu, landing page nie jest przeznaczony tylko do kierowania ruchu z reklam płatnych. Inne źródła ruchu mogą zostać lepiej wykorzystane w celu podniesienia konwersji, jeśli tylko będą trafiać na dobrze zoptymalizowane strony.

Jeśli jesteś gotowy do wprowadzenia zmian w swojej witrynie i ulepszenia swoich strategicznych podstron, to zawsze możesz wzorować się na technikach używanych do tworzenia standardowych landing pages. W końcu cały ruch i tak musi trafić na którąś stronę. Niezależnie od źródła ruchu, punktem odniesienia zawsze będzie pytanie, czy odwiedzający przybył na stronę, która zaspokaja jego potrzeby i zaintrygowała go do tego stopnia, że zdecydował się ją obejrzeć.

Standardowo mógłbyś oprzeć się po prostu na jakimś gotowym szablonie do budowy landing page. Jednak najlepsze landing pages to te, które zostały stworzone i przystosowane dla konkretnych odbiorców. A więc jeśli pragniesz stworzyć coś oryginalnego, specjalnie dostosowanego do potrzeb Twoich klientów, poniżej przedstawiamy 4 podstawowe elementy, które musisz wziąć pod uwagę.

Skąd przychodzą odwiedzający?

Odwiedzający posiadają całkiem różne intencje i odmienne profile, w zależności od źródła i medium, które przywiodły ich na Twoją stronę. Odwiedzający, którzy zostali przekierowani do Ciebie przez wyszukiwarkę są zdefiniowani na podstawie wyszukiwanej frazy. Bardzo sprecyzowane wyszukiwanie, bądź też słowa takie jak „kupić”, „cena”, czy „tanio” wskazują na intencję zakupową tej osoby. Ogólne frazy z kolei mogą wskazywać, że mamy do czynienia z osobą poszukującą informacji. Niestety Google obecnie prawie całkowicie zablokowało możliwość analizowania użytkowników po wyszukiwanych frazach, wobec czego jeśli nie mamy wypozycjonowanych stron na takie frazy to segmentacja ruchu z tego źródła jest prawie niemożliwa.

Z kolei w przypadku odwiedzających przekierowanych z reklamy płatnej możemy pobierać frazy na jakie oni przeszli albo korzystając z UTMów w urlach sprawdzać jaką wersję reklamy kliknęli. Można z powodzeniem założyć, że ci odwiedzający są już wstępnie zaznajomieni z tematyką strony dzięki reklamie, którą widzieli. Ich ciekawość została pobudzona i mają teraz nadzieję znaleźć coś interesującego na Twojej stronie.

Jaki jest cel strony?

Sprawiłeś, że odwiedzający weszli na Twoją stronę, a to bardzo trudny i pewnie kosztowny pierwszy krok. Teraz zastanówmy się co powinieneś zrobić, aby zachęcić ich do działania, którego od nich oczekujesz.

Landing page powinien być efektywny – musi zachęcać odwiedzających do dokonania konwersji w prosty sposób. Dlatego też tak samo prosto musisz określić cel strony: czy ma to być zdobywanie leadów, sprzedaż, czy zapis na szkolenie, itd. Każdy element na stronie powinien dzięki perswazji prowadzić do tego właśnie celu.

Spójrz, jak prosta, a jednocześnie czytelna jest strona OK Cupid. Głównym elementem na stronie jest formularz umożliwiający dokonanie konwersji. Jedyną tekstową zawartością strony są: unikalna propozycja sprzedażowa i opinie klientów.

przykłady landing page

źródło: https://www.okcupid.com/

Jakie korzyści mogą zyskać Twoi klienci?

Badania pokazują, że typowy landing page ma tylko parę sekund, aby przekonać odwiedzających do podjęcia przez nich działania. Dlatego też opisowe strony mogą okazać się dość przeciętne. Najlepszy landing page to taki, który swoje treści opiera na korzyściach, oczywiście nie takich korzyściach, które są ważne dla Ciebie, ale które są ważne dla Twoich klientów (swoją drogą warto je wcześniej poznać!).

Aby wykonać pożądane przez Ciebie działanie, użytkownicy muszą zobaczyć, w jaki sposób to działanie rozwiąże ich problem, ułatwi im życie, czy też zaspokoi potrzebę.

Swoje teksty ogniskuj właśnie wokół tego typu argumentów. Podkreśl je w tekście, aby były widoczne już na pierwszy rzut oka.

Poniżej przedstawiam landing page lesitedumariage.com, na której celem konwersji jest dokonanie subskrypcji ich katalogu. Prawda, że proste?

przykłady landing page

Źródło: www.lesitedumariage.com

Jest wiele różnego rodzaju tricków, które możesz użyć w celu ulepszenia landing page. Możesz zamieścić czasowo limitowane oferty, które sprowokują odwiedzających do podjęcia działania. Możesz uwypuklać ograniczoną liczbę dostępnych towarów itd. Wszystko zależy od tego, w jaki sposób chcesz się przedstawiać i jaki rodzaj oferty pragniesz stworzyć. A to wszystko sprowadza się stosowania zasad perswazji Cialdiniego:

  • Wzajemności
  • Zaangażowania i spójności
  • Społecznego dowodu słuszności
  • Autorytetu
  • Akceptacji
  • Niedoboru

Czy zrobiłeś wszystko by Twój landing page był efektywny?

Jeśli naprawdę chcesz udowodnić, że stworzyłeś fantastyczny landing page, najpierw zmierz uzyskiwane przez niego rezultaty. Standardowe dane, którymi określa się landing page, to liczba odwiedzin strony i współczynnik konwersji.

Oczywiście sam pomiar wyżej wymienionych wskaźników nie będzie wystarczający. Musisz także sprecyzować odbiorców i stale monitorować ich zachowanie na stronie.

Jeśli dojdziesz do wniosku, że powinieneś dokonać pewnych ulepszeń – skorzystaj z testów A/B.

W dedykowanym narzędziu do testów A/B, jakim jest Marketizator, będziesz mógł przetestować w zasadzie wszystko co jest na landing page, od tekstów, układu, grafiki, przycisków, pól formularzy, a skończywszy na zupełnie różnych projektach całej strony. Dzięki prostej integracji, polegającej na wstawieniu jednego javascript, będziesz mógł wyklikać w graficznym edytorze wszystkie zmiany bez angażowania programistów, a co istotne wszystkie warianty będą od razu widoczne w zdarzeniach w Google Analytics bez żadnej dodatkowej integracji.

Autor

image02Igor Czajkowski

Dyrektor ds. Rozwoju Loopa.eu

[email protected]

W branży ecommerce od 1999 roku. Przez 13 lat prowadził własny sklep internetowy, w którym wdrażał wizjonerskie rozwiązania, doprowadzając to przedsięwzięcie do pozycji lidera w Polsce. Ma 11-letnie, korporacyjne doświadczenie w zarządzaniu projektami, marketingu i rozwoju produktu. Specjalizuje się z w łączeniu marketingu z użytecznością i optymalizacją obsługi klienta.

W branży marketingu internetowego pracuje od 2012 roku. Skończyła filologię polską i bibliotekoznawstwo, a doświadczenie zdobywała w Blueberry Group, Landingi oraz pracując jako freelancer. Od zawsze fascynują ją treści, stąd w marketingu najbardziej lubi content. Prywatnie stara się dużo czytać, również książki dla dzieci ;)

  • http://www.orbic.pl Sławek

    Jestem pod ogromnym wrażeniem zasad działania landingów oraz prostoty ich tworzenia. Wprawdzie mam doświadczenie w tworzeniu stron www ale mimo wszystko z tak oczywistym narzędziem nie spotkałem się wcześniej. Zasada korzyści dla odwiedzających stronę mimo że mi znana to jednak wciąż zapominana powinna należeć do elementarnych zasad tworzenia wszystkich stron sprzedażowych www. Szczerze gratuluję pomysłu i życzę by zawsze przyświecała Wam prostota i intuicyjność w tym co stworzycie w przyszłości. Pozdrawiam