Pisz lepiej i sprzedawaj więcej – zasady copywritingu

zasady copywritingu

Worek z kultowymi tekstami reklamowymi powiększa się z roku na rok. Kto nie pamięta tekstu “A świstak siedzi i zawija je w te sreberka”, kto nie wie o tym, że “Prawie robi wielką różnicę” i nie nawiązał do sformułowania “Łomżing” tworząc jego nowe odmiany? Stworzenie chwytliwego hasła, które trafi do umysłów klientów na zawsze nie jest łatwe. Jednak, patrząc na powyższe przykłady przyznam, że jest to możliwe. Z całą pewnością zaś uważam, że słowo ma moc i można za pomocą dobrego copywritingu zyskać wiele. A jak połączymy dobry copywriting z dobrze przygotowanym landing page’em? To dopiero będzie się działo! :-)

W odpowiedni sposób przygotowane treści zdecydowanie poprawią jakość każdej strony internetowej, której celem jest sprzedaż produktu. Obojętnie czy będzie to rozbudowana strona z wieloma produktami, czy landing page nakierowany na sprzedaż tylko jednego produktu. Dlatego odświeżam dla Was kilka sposobów, dzięki którym pisanie tekstów na strony www będzie nie tylko łatwiejsze, ale także skuteczniejsze. Gotowi na zasady copywritingu? :-)

1 Postaw na układ

Zanim przystąpisz do pisania tekstów na stronę zastanów się nad tym, w którym miejscu je umieścisz i rozplanuj ich odpowiedni układ. Mówiąc o układzie mam też na myśli edycję tekstu, czyli stosowanie wypunktowań, akapitów, czy dobrze dopasowanej interlinii. Dobrze zedytowany tekst ułatwi klientowi zrozumienie, o co chodzi w ofercie.

2 Prosty i jasny tekst

  • Pisz w jasny sposób

Każdy tekst powinien być łatwy do zrozumienia przez każdego odbiorcę. Jeśli nie jesteś pewien, czy to co napisałeś jest zrozumiałe dla wszystkich, zawsze warto wcześniej przetestować przygotowane teksty, chociażby na bliskich osobach, a następnie dobrze wsłuchać się w ich uwagi. Czasem nawet mała zmiana może się okazać kluczowa dla uzyskania lepszych efektów.

  • Stosuj stronę czynną

Strona czynna polega na konstruowaniu zdania w taki sposób, że podmiot zdania jest wykonawcą czynności. W naszym przypadku podmiot to produkt lub usługa, którą oferujemy, np. “Krem A redukuje przebarwienia” –  zamiast zdania w stronie biernej: “Przebarwienia są redukowane przez krem A.” Zdania napisane w stronie czynnej są łatwiejsze do zrozumienia i skuteczniejsze w przekonywaniu.

  • Unikaj frazesów i żargonu

Unikaj stereotypowych zestawień wyrazów typu “najlepszy hotel”, “wyjątkowa biżuteria”, ponieważ można w taki sposób opisać w zasadzie wszystko. Pamiętaj również, że słownictwo, które zrozumie tylko określona grupa osób (żargon) też nie jest dobrym wyborem. Zbyt “kwieciste” wypowiedzi mogą tylko rozproszyć odbiorcę i oddalić go od zakupu.

  • Unikaj długich zdań

Długie i skomplikowane zdania pozostawmy do czytania miłośnikom literatury :-) Zbyt rozbudowane zdania po prostu nie sprzedadzą Twojego produktu, ponieważ nikt nie ma czasu na czytanie obszernych elaboratów, nawet jeśli opisywałyby zalety produktu naprawdę w piękny sposób. Tym bardziej będzie to niekorzystne w momencie, gdy jesteśmy skupieni na wykonaniu akcji, czyli zakupieniu produktu.

3 Uważaj na błędy

  • Upewnij się, że na stronie są wszystkie opisy

Brak krótkiego opisu produktu jest błędem, którego nie wybaczą Ci odwiedzający stronę, a przede wszystkim to właśnie Ty odczujesz negatywne tego skutki. Z pewnością takie niedopatrzenie odbije się na ruchu na stronie, a w konsekwencji na sprzedaży.

  • Używaj tego samego stylu

Staraj się nie stosować kilku różnych stylów w poszczególnych partiach tekstu. Potraktuj każdą stronę www jak jeden duży tekst, który wymaga spójności stylistycznej i jest kierowany do tej samej grupy odbiorców.

  • Nie wyolbrzymiaj

Staraj się być szczerym, gdy opisujesz swoja ofertę. Jeśli to, co napiszesz będzie przesadzone i nie sprawdzi się nawet w 90% strona utraci zaufanie i autorytet raz na zawsze.

  • Nie zmieniaj standardowych haseł

Konsumenci mają wypracowane pewne nawyki zakupowe. Dlatego też nie warto wprowadzać wymyślnych zamienników dla komunikatów typu: “Skontaktuj się z nami”, “Zamów produkt”, szczególnie gdy umieszczasz je na przyciskach call to action. Taka próba może zmylić klienta i oddalić go od wykonania akcji.

4Buduj zaufanie

  • Pisz poprawnie

Błędy gramatyczne i językowe sprawią, że w oczach klientów będziesz wyglądał niekompetentnie. Jeśli stwierdzą, że nie poświęciłeś wystarczająco dużo czasu na to by przygotować świetny tekst, stwierdzą, że nie opłaci się im poświęcić go dla Ciebie i zakupu Twojego produktu.

  • Trzymaj się oczywistości

Nie bój się wyciągnąć do klienta pomocnej dłoni i opisywać nawet najbardziej oczywistych dla Ciebie rzeczy jak płatności, dostawa czy zwroty. Jeśli wytłumaczysz w prosty sposób cały proces zakupu klienci z pewnością nie będą z większym zaufaniem zrealizują zamówienie.

5 Wykraczaj poza podstawy

  • Unikaj nudy

Opisy produktów nie mogą być nudne, powinny być na tyle interesujące i inspirujące, by każdy kto je zobaczy pomyślał, że produkt, który oferujesz jest dla niego niezbędny. Jednakże trzeba też uważać na to, by ton którego użyjemy nie był zbyt agresywny. Nie chodzi nam przecież o to, by wystraszyć klienta, a przekonać go do skorzystania z oferty.

  • Dodaj  zdjęcie produktu

Copywriting to nie wszystko. Dobrze napisany tekst, który angażuje odbiorców z pewnością przyczyni się do wzrostu sprzedaży. Jednak większość z nas jest wzrokowcami i na pewno dodanie zdjęcia, przedstawiającego Twój produkt w znaczący sposób przyciągnie uwagę odbiorcy. Mówi się nawet czasami, że dobre zdjęcie potrafi zastąpić nawet 1000 słów i coś w tym jest :-)

Pamiętaj, że zanim zaczniesz tworzyć stronę www, czyt też landing page lepiej, gdy teksty będą przygotowane wcześniej. Oczywiście nie oznacza to, że treści tych nie należy poddawać testom w celu uzyskania jak najlepszych rezultatów. Krótko mówiąc, wybór najlepszych tekstów na landing page idzie w parze z testami A/B.

Jaką zasadę dopisalibyście do tej listy? Czekam na Wasze pomysły!

W branży marketingu internetowego pracuje od 2012 roku. Skończyła filologię polską i bibliotekoznawstwo, a doświadczenie zdobywała w Blueberry Group, Landingi oraz pracując jako freelancer. Od zawsze fascynują ją treści, stąd w marketingu najbardziej lubi content. Prywatnie stara się dużo czytać, również książki dla dzieci ;)

  • http://zagadki-ebiznesu.pl Aleksandra Błaszczak

    Poza spójnością stylistyczną dodałabym spójność typograficzną – używanie tych samych czcionek do wszystkich opisów, ten sam sposób wypunktowań, te same czcionki, rozmiary i kolory nagłówków itp. Zaskakująco często znajduję różnie formatowane opisy produktów w tym samym sklepie, w dodatku z czcionkami szeryfowymi i w kolorach szarości tak bladych, że czytelność treści mocno na tym traci. Jeśli już piszemy – to zadbajmy też o czytelność treści, bo szkoda, żeby nasze trudy poszły na marne :)

    • https://plus.google.com/111387511543996215652 Paulina Kamińska

      Zdecydowanie zgadzam się z tym, co napisałaś :-) Trzeba brać pod uwagę to, że większość ludzi jest jednak wzrokowcami i jeśli trafiają na jakiś tekst, którego nie mogą odczytać (bo np. go nie widać) to po prostu uciekają z takiej strony. Dlatego też warstwa wizualna jest bardzo ważna.Pozdrawiam!