Skuteczny mailing krok po kroku

Skuteczny mailing

E-mail może napisać każdy – ale skuteczny mailing to zupełnie inna bajka. Odpowiednia konstrukcja e-maila powinna skłonić adresata do wejścia na naszą stronę internetową,  a następnie do wykonania działania (np. kupna, wypełnienia formularza). Dodatkowo wiadomość powinna pozostawić  po sobie pozytywny i trwały ślad w pamięci użytkownika.

Email-marketing

Na każdym etapie klient musi mieć silne przekonanie, że:

  • warto Twój e-mail otworzyć,
  • warto go przeczytać,
  • warto wejść na Twoją stronę,
  • i co najważniejsze – warto skorzystać z oferty.

Skuteczny mailing

Jak stworzyć skuteczny mailing?

Musisz skupić się na 3 elementach:

  1. tytuł wiadomości,
  2. link do strony docelowej,
  3. landing page.

Dobry tytuł = szansa na skuteczny mailing

Ciekawy i intrygujący tytuł zwiększa szansę, że pośród wielu innych odebranych e-maili odbiorca zauważy i zainteresuje się naszą wiadomością.

Oto kilka zasad, które pomagają stworzyć skuteczny mailing:

  • Tytuł to reklama pozostałej treści maila (odpowiada nagłówkom w gazetach) i dlatego powinien zaciekawiać, pokazywać korzyści dla klienta, prowokować do działania, czy szokować.
  • Tytuł musi być związany z treścią listu, dlatego powinien być spójny z treścią, która ukaże się odbiorcy po otwarciu wiadomości.
  • Tytuł powinien być krótki, unikniemy w ten sposób obcięcia przez programy pocztowe części tematu oraz ustrzeżemy się wrażenia wysyłania niesprecyzowanej wiadomości.
  • Należy unikać w tytule stosowania takich słów, jak promocja, gratis, rabat, darmo, okazja, gdyż większość filtrów antyspamowych automatycznie zakwalifikuje taką wiadomość jako spam.

Oczywiście nie zawsze powyższe punkty się sprawdzają. Może się bowiem okazać, że prostoty nagłówek bez gry ciekawej gry słownej sprawdzi się lepiej niż wyszukany (czasem nawet świetny) slogan.

Skłoń go do kliknięcia

Gdy już odbiorca zachęcony interesującym tytułem otworzy wiadomość, należy skierować jego uwagę tak, aby kliknął we wstawiony w niej link prowadzący do strony.

Odpowiednia treść wiadomości powinna zachęcić odbiorcę maila do zapoznania się z ofertą. Nie warto w tym względzie przesadzać – za długa wypowiedź dotycząca produktów znudzi odbiorcę, a ta za bardzo wychwalająca – odstraszy.

Treść powinna być krótka, opisująca (najlepiej w punktach) fakty dotyczące korzyści jakie można odnieść używając proponowanych produktów. Pierwszy akapit to headline – jego zadaniem jest wzbudzić ciekawość i skłonić do dalszego czytania. Skuteczny mailing zawiera zwroty zachęcające do wykonania akcji takie jak: „Kup teraz”, „Sprawdź” lub „Zobacz więcej”.

Kreacja mailingu

Drugi aspekt to graficzna kreacja mailingu. Tworząc ją należy pamiętać o ograniczeniach technicznych – grafika musi być „lekka” (mało kilobajtów), żeby mail bezpiecznie dotarł do wszystkich adresatów. Bodźce wzrokowe są niezwykle ważne w odbiorze i przetwarzaniu informacji.

Grafika e-maila oddziałuje na wyobraźnię, powinna budzić skojarzenia oraz umacniać wizerunek firmy (nawiązywać do logo, kolorów firmowych). Ale pamiętaj – lepszy mniej atrakcyjny, ale skuteczny mailing, niż prześliczne, artystyczne cacko grafika, które nie zapewnia wysokiej konwersji.

Skuteczny mailing = Landing page

Niektóre narzędzia do e-mail marketingu umożliwiają śledzenie reakcji odbiorców. Profesjonalne programy do e-mail marketingu posiadają funkcję statystyk, dzięki którym można szybko zorientować się ile osób otworzyło przesyłkę, ilu odbiorców zrezygnowało z prenumeraty newslettera lub ilu przeszło na stronę internetową naszej firmy. Ale reakcja na e-mail to dopiero połowa sukcesu.

Cała magia konwersji powinna zadziać się po kliknięciu w link i przejściu klienta na Twoją stronę. Jeśli skierujesz go na:

  • stronę główną – przegrasz,
  • stronę produktu w sklepie – przegrasz,
  • stronę „o nas” – przegrasz.

Keep-Calm-And-Use-Landing-Page

Potrzebujesz specjalnej, dostosowanej do konkretnego mailingu strony docelowej – zoptymalizowanego landing page.

Masz tylko 3-4 sekundy, żeby przekonać użytkownika do skorzystania z Twojej oferty – w przeciwnym wypadku opuści on stronę – klient stracony, cały mailing na nic. Dlatego przestrzegaj następujących zasad:

  • Zawsze twórz landing page dla każdego mailingu,
  • Na landing page’u powtórz elementy graficzne i korzyści, które klient zna już z maila – i dodaj do nich coś ekstra.
  • Umieść przycisk call to action („Kup teraz”, formularz zgłoszeniowy) w najbardziej widocznej części strony.
  • Pozbądź się zbędnej nawigacji.
  • Korzystaj z gotowych, sprawdzonych szablonów.

Spotkaliście ostatnio jakieś ciekawe przykłady mailingów?

W branży marketingu internetowego pracuje od 2012 roku. Skończyła filologię polską i bibliotekoznawstwo, a doświadczenie zdobywała w Blueberry Group, Landingi oraz pracując jako freelancer. Od zawsze fascynują ją treści, stąd w marketingu najbardziej lubi content. Prywatnie stara się dużo czytać, również książki dla dzieci ;)

  • Eliza | FreshMail

    Odnośnie tego, jak grafika oddziałuje na wyobraźnię, może Waszych czytelników zainteresuje też mój tekst o znaczeniu kolorów w mailingu, który ostatnio napisałam. Daje jeszcze nieco inny punkt widzenia :)