Testy A/B krok po kroku

optymalizacja konwersji

Najbardziej popularną metodą optymalizacji kampanii są testy A/B. Ideę testów przedstawiliśmy w artykule “Testy A/B – testowanie stron internetowych”. Aby zapewnić testom maksymalną skuteczność, należy się do nich dokładnie przygotować. Poniżej przedstawimy kroki, które ułatwią Wam przeprowadzenie skutecznej i przemyślanej kampanii testowej:

1. Testy A/B – Ustalenie stanu wyjściowego

Jeśli zamierzasz rozpocząć test nowej kampanii, możesz pominąć ten krok. Jeśli jednak prowadzisz już kampanię i chcesz poprawić jej rezultat, rozpocznij optymalizację od zbadania jej dotychczasowych wyników. Ich identyfikacja ułatwi realizację kolejnych etapów.  Dokonaj analizy źródeł ruchu oraz dokładnie przyjrzyj się statystykom strony. Sprawdź m.in.

  • Jaki jest współczynnik odrzuceń?

  • Ile użytkownicy spędzili czasu na Twojej stronie?

  • Jaki jest współczynnik konwersji?

  • Jaka jest jakość uzyskanych konwersji?

Na podstawie zebranych danych będziesz mógł określić, które elementy wymagają poprawy.

Na przykład krótki czas spędzony na stronie przez odwiedzających może świadczyć o nieprawidłowym komunikacie reklamowym, który kieruje na stronę lub słabym pierwszym wrażeniu, które dostarcza strona.

Po rozpoznaniu problemu łatwiej będzie przystąpić do szukania metod jego rozwiązania.

2. Wyznaczanie celu

Ważnym elementem, który trzeba zdefiniować przed uruchomieniem testów jest ustalenie celu. Po analizie stanu wyjściowego już wiesz, z czym Twoja kampania miała największy problem. Pora więc wskazać ogólny rezultat, jaki chcesz osiągnąć. W jednej akcji testowej ustal tylko jeden cel (mierzalny i jasny), jaki chcesz uzyskać:

  • większa ilość odwiedzających

  • większa ilość pobrań

  • więcej wypełnień formularza

  • większa sprzedaż

3. Określenie hipotezy

Kolejny etapem jest sformuowanie hipotezy, którą będzie weryfikował test. Pamiętaj, jeden cel – jedna hipoteza.  Aby ją ustalić określ elementy, które wymagają poprawy:

1. Ustal przedmiot badań

Wybierz najsłabsze ogniowo Twojej kampanii i zdecyduj, co wymaga poprawy: reklama, landing page, a  może źródło ruchu? To właśnie na nim będzie skupiona cała uwaga  w kolejnych etapach.

Przykładowo: Wysoki współczynnik odrzuceń może wynikać z nieprawidłowego komunikatu, który kieruje użytkowników na stronę – wówczas warto skupić uwagę na testach reklamy.

Z kolei niski współczynnik konwersji wskazuje, że problem prawdopodobnie tkwi w landing page’u i to on powinien zostać poddany testom.

2. Ustal element badań

Zdefiniuj elementy, które mogą wpływać na poprawę skuteczności przekazu:

  • tekst reklamy,

  • nagłówek,

  • przycisk CTA,

  • oferta,

  • kolory,

  • formularz.

Wybierz jeden z nich, który zostanie zmieniony na stronie. Ustal także, jak szczegółowy będzie Twój test. Czy w teście chcesz wykorzystać całkowicie różne kombinacje elementu, czy różniące się nieznacznie, np. kolorem.

 Różne kombinacje jednego elementu

testy A/B landing pagetesty A/B landing page

3. Ustal ilości wariantów

Ustal ile kombinacji będziesz porównywać. Jeśli zdecydujesz się na utworzenie kilku wariantów reklam czy landing page’y ze zmienionym elementem zastanów się, czy skorzystasz z testów A/B/C czyli będziesz porównywać np. 3 wersje strony docelowej tym samym czasie. A może podzielisz test na etapy, w których kolejny wariant będziesz zestawiać ze zwycięzcą poprzedniego testu? Przy niewielkich kampaniach, gdzie liczba odwiedzin i konwersji nie będzie duża, lepiej jest unikać testowania w jednej serii kilku wariantów. Wyniki mogą okazać się zbyt małe, aby móc wyciągnąć z nich jasne wnioski, dlatego zalecamy skupić się na dwóch wersjach.

Test A/B/C

Na tym etapie wiesz już, co będziesz testował. Możesz więc przystąpić do formułowania hipotezy. Dzięki temu masz jasno sprecyzowany efekt, który chcesz uzyskać i możesz przystąpić do testowania, które sprawdzi, czy Twoje przewidywania są słuszne.

Na przykład jeśli elementem, który testujesz jest formularz, hipoteza może brzmieć: Skrócenie formularza o dwa pola zapewni większą konwersję o 20%.

Wersja A

Wersja B

4. Określenie źródeł ruchu

Określ, gdzie znajduje się Twój target,  który będzie najlepszą grupą do przeprowadzenia testów. Zdefiniuj grupę, w której widzisz potencjał na konwersje i ustal, jak do niej dotrzesz. Możesz kierować ruch na stronę docelową korzystając z wielu kanałów: wyszukiwarki, e-mail marketingu, reklamy display, reklam social media itd.

5. Wybór narzędzia

Istnieje wiele narzędzi, które ułatwiają przeprowadzanie testów. W przypadku testowania tekstów reklam, możesz samodzielnie obserwować wyniki ich skuteczności np. w Google AdWords. Przy testowaniu  stron musisz skorzystać z gotowego narzędzia. Landingi są wyposażone w łatwe narzędzie do prowadzenia testów A/B, które umożliwi losowe wyświetlanie użytkownikom kilku wersji landing page’y, rejestrację statystyk, a także samodzielny wybór zwycięzcy po zdefiniowanym czasie lub liczbie uzyskanych konwersji.

6. Ustalenie przebiegu testu

Mając już przygotowane warianty testowe, ustal zasady przebiegu testu. Wyznacz minimalne wymogi, które są niezbędne do uzyskania wiarygodnego wyniku testu:

  • długość trwania testu

  • ilość odwiedzin

  • ilość konwersji

Minimalne warunki, które pozwolą na uzyskanie miarodajnych rezultatów, to 2 tygodnie, uzyskanie minimum 1000 odwiedzających, którzy wykonają minimum 100 konwersji.

Powyższe parametry zależą oczywiście od specyfiki branży i charakterystyki  grupy docelowej, dlatego powinny być indywidualnie dobrane do każdej kampanii.

7. Budowa wariantów i przeprowadzenie testu

Jeśli stworzyłeś warianty testowe, zgodnie z ustalonymi w  punkcie 3 wnioskami, możesz przystąpić do przeprowadzenia testu. Pamiętaj, aby warianty testować w tym samym czasie, kierując na nie to samo źródło ruchu. Tylko testy przeprowadzane w takich samych warunkach na podobnej próbce będą wiarygodne.

8. Raportowanie wyników i ich analiza

Po przeprowadzeniu testu, czas na ustalenie zwycięzcy. Zaletą testów A/B jest to, że analiza wyników jest bardzo prosta. Wystarczy sprawdzić, która kombinacja osiągnęła lepszy efekt. Analizując więc wyniki miej na uwadze, jaki cel chciałeś osiągnąć, dlatego najważniejszy będzie wskaźnik, który ustaliłeś w pkt. 2. Postaraj się ustalić przyczynę sukcesu zwycięskiego wariantu, aby móc wyciągać cenne wskazówki, które zrealizujesz w przyszłości. Pomoże Ci w  tym analiza pozostałych liczb w statystykach.

Na określeniu zwycięzcy testy się nie kończą. Dlatego możesz przystąpić do planowania kolejnego badania, ponownie wrócić do punktu pierwszego i rozpocząć kolejny test. Twórz nowe hipotezy i badaj je. Ucz się na sukcesach i błędach, które ułatwią Ci przeprowadzanie kolejnych testów i znalezienie optymalnej kombinacji elementów. Regularna optymalizacja pozwoli Ci zwiększyć efektywność kamapanii.

Jeśli spodobał Ci się nasz artykuł i chcesz samodzielnie stworzyć landing page załóż darmowe konto i wypróbuj aplikację Landingi.

Na stanowisku Account Managera na co dzień pomaga, doradza i edukuje Użytkowników w temacie idealnych landing page’y. Jako absolwentka Ekonomii o specjalności Komunikacja w biznesie na UE w Katowicach, współtworzy także strategie marketingowe w firmie. Po godzinach planuje kolejne podróże w różne strony świata.