Zbieranie leadów – testuj formularz na landing page’u!

Zbieranie leadów – główny cel landing page’a

Głównym celem umieszczenia formularza na landing page’u jest zbieranie leadów. Pozyskane w ten sposób dane kontaktowe będziesz mógł wykorzystać, np. do celów sprzedażowych. Zdobywanie informacji od potencjalnych klientów nie jest sprawą prostą. Własne doświadczenie z pewnością podpowiada Ci, że nie zawsze chętnie dzielisz się swoimi danymi, szczególnie w sieci. Dlatego też warto zastanowić się nad wyglądem formularza, po to by generował jak najwięcej leadów. Skąd będziesz wiedział, co jest dla Ciebie lepsze?  To proste. Testy, testy i jeszcze raz testy! Bądź odważny i nie bój się eksperymentować. Stała i konsekwentna analiza, pozwoli Ci sprawdzić co działa najlepiej, dzięki czemu idealnie dostosujesz  formularz landing page’a do potrzeb Twojej kampanii.

Co można testować w formularzach?

1) Komunikat w nagłówku

Ścieżka jaką będzie podążał wzrok odbiorcy “skanującego” formularz może wyglądać tak:

Nagłówek ->kluczowe korzyści płynące z wypełnienia formularza-> formularz-> przycisk CTA.

Jak widzisz nagłówek również w przypadku formularza jest pierwszym elementem, na który zwróci uwagę Twój odbiorca.

zbieranie leadów

Możesz przetestować wartości, które mają zmotywować do wypełnienia formularza lub hasło wzywające do działania. Dlatego też warto przetestować kilka jego wersji, żeby sprawdzić, co przekona odbiorcę do dalszych czynności.

2) Układ poziomy/pionowy

Formularz powinien wpasować się w ogólny wygląd graficzny landing page’a. Dlatego też taki szczegół jak jego układ jest bardzo ważny. W przypadku, gdy zdecydujesz się na umieszczenie większej ilości pól do uzupełnienia, prawdopodobnie lepszym rozwiązaniem będzie zastosowanie układu pionowego, ponieważ w takim modelu dane będą bardziej czytelne, a wypełnianie pól łatwiejsze. W przypadku krótszego formularza, poziomy szablon będzie wydawał się odbiorcom znacznie bardziej krótszy, dlatego może być chętniej wypełniany. Warto przetestować obie opcje, aby sprawdzić ich efekt.

3) Długość formularza

zbieranie leadów

Jak długi powinien być formularz na landing page’u? Standardowa odpowiedź brzmi, im mniej, tym lepiej. Dlatego też, tak ważne jest to, by przetestować różne jego długości, a co za tym idzie liczbę pól, które będzie musiał wypełnić odbiorca. Jeśli zastosujesz taką strategię, sprawdzisz nie tylko to, jakich informacji klienci udzielają najchętniej, ale również to, które z nich są dla Ciebie rzeczywiście niezbędne. Może okazać się, że  nie zawsze warto podążać za zasadą: “co za dużo to nie zdrowo”. Jednak, nie przekonasz się o tym, jeśli nie przeprowadzisz testu.

4) Przycisk call to action

zbieranie leadów

Przycisk call to action jest najważniejszym elementem każdego landing page’a. O tym jak powinien wyglądać przeczytasz w naszym wcześniejszym artykule Call to action – niezbędnik każdego landing page’a. Eksperymentuj z wyglądem przycisku CTA, jego kształtem, kolorem oraz umiejscowieniem. Warto też przygotować różne wersje napisu znajdującego się na nim, ponieważ to właśnie on zadecyduje o tym, czy odbiorca wykonana pożądaną przez Ciebie akcję. Przykładowo będziesz mógł zobaczyć, czy po to, żeby skusić klienta wystarczy prosty komunikat: “Wypróbuj”, czy lepszym będzie “Wypróbuj za darmo”. Niewątpliwie ta mała zmiana może przyczynić się do zwiększenia konwersji. Nawet mała zmiana może pozytywnie wpłynąć na zbieranie leadów.

W jaki sposób testować formularze? Najlepiej dokonać tego poprzez stworzenie dwóch wersji tego samego landing page’a, które będą różniły się konkretnymi elementami w formularzu, np. komunikatem w nagłówku, czy liczbą pól do wypełnienia. Test A/B pozwoli Ci rozwiązać wątpliwości i doprowadzi do najbardziej optymalnego rozwiązania. Na co czekasz? Testuj! ;)

Jeśli spodobał Ci się nasz artykuł i chcesz samodzielnie stworzyć landing page załóż darmowe konto i wypróbuj aplikację Landingi.

W branży marketingu internetowego pracuje od 2012 roku. Skończyła filologię polską i bibliotekoznawstwo, a doświadczenie zdobywała w Blueberry Group, Landingi oraz pracując jako freelancer. Od zawsze fascynują ją treści, stąd w marketingu najbardziej lubi content. Prywatnie stara się dużo czytać, również książki dla dzieci ;)